معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

امروز می‌خواهیم دربخش بازارهای مالی در مورد استخر نقدینگی صحبت کنیم جایی کـه شـما بتوانید بهترین سرمایه گذاری را داشته باشید در ادامه با معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری «راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022» سایت برترین بت را دنبال کنید.

 

معنی استخر نقدینگی چیست؟

قبل از تعریف استخر نقدینگی باید ابتدا بگوییم کـه ۲ نوع صرافی غیرمتمرکز در بازار رمزارزها وجوددارد، کـه عبارتند از:دراین نوع صرافی‌ها بـه سبک و شیوه سنتی عمل می‌‌شود و صرافی‌ها واسطه بین خریدار و فروشنده در انجام معاملات هستند و بـه عبارتی پی‌۲‌پی P2P هستند.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

دراین نوع صرافی‌ها خریدار و فروشنده در تلاش هستند تا در بهترین و پرسودترین قیمت بـه انجام معامله بپردازند، فروشنده بـه دنبال فروش در بالاترین قیمت و خریدار نیز در پی خرید در کمترین قیمت بازاری اسـت، این ترجیح فروشندگان و خریداران تا جایی ادامه پیدا میکند کـه دریک نقطه خاص بـه توافق قیمتی برسند و معامله صورت گیرد و گفتنی اسـت کـه این نوع معامله از طریق دفتر معاملات و یا اوردربوک Order Book صورت می‌پذیرد و نکته این کـه این نوع صرافی مناسب و ویژه زمانی اسـت کـه نقدینگی زیاد اسـت.

 

صرافی استخر نقدینگی

دراین صرافی‌ها، واسطه‌اي برای انجام معاملات و سفارش‌ها وجود ندارد و کلیه معاملات بر روی قراردادهای هوشمند و یا دیفای قفل شده اسـت و توسط استخرهای نقدینگی صورت میگیرد کـه در ازای قراردادن توکن در استخرهای نقدینگی امکان دریافت سود و کارمزد وجوددارد. در جواب باید گفت کـه قراردادهای هوشمند تضمین‌کننده امنیت و دریافت سود و کارمزد هستند.نکته: زمانی کـه میزان و حجم دارایی‌ها کم باشد، استفاده از استخر نقدینگی گزینه مناسبی اسـت.

 

استخرهای نقدینگی دارایی‌هاي‌ رمزنگاری هستند کـه برای تسهیل تجارت جفت‌هاي‌ معاملاتی در صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز نگه داری می شوند. این استخرها مجموعه‌اي از توکن‌هاي‌ قفل‌شده در قراردادهای هوشمند هستند کـه نقدینگی را در مبادلات غیرمتمرکز برای کاهش مشکلات ناشی از عدم نقدینگی چنین سیستم‌هایي فراهم میکنند.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

استخرهای نقدینگی بـه سفارش‌هایي مربوط می شود کـه سطوح قیمتی را ایجاد میکنند کـه پس از رسیدن بـه آن میبینید کـه دارایی تصمیم می گیرد کـه آیا بـه حرکت در روند صعودی یا نزولی ادامه دهد.

 

صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز کـه از استخرهای نقدینگی استفاده می کنند، همان مبادلاتی هستند کـه از سیستم‌هاي‌ مبتنی بر بازارسازان خودکار استفاده می کنند. در چنین پلتفرم‌هاي‌ معاملاتی، دفتر سفارش سنتی با استخرهای نقدینگی زنجیره‌اي از پیش تامین‌شده برای هردو دارایی جفت معاملات جای گزین می شود.

 

مزیت استخر نقدینگی

مزیت استفاده از استخرهای نقدینگی این اسـت کـه نیازی نیست خریدار و فروشنده تصمیم بگیرند دو دارایی رابا قیمت معین مبادله کنند ودر عوض از یک استخر نقدینگی کـه از قبل تامین مالی شده استفاده می کنند. این اجازه می دهد تا معاملات با لغزش محدود تا زمانی کـه استخر نقدینگی بـه اندازه کافی وجود داشته باشد، انجام شود.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

وجوه نگهداری شده در استخرهای نقدینگی توسط سایر کاربران تامین میشود کـه بر اساس درصدی از استخر نقدینگی کـه ارائه میکنند از طریق کارمزد معاملاتی نیز درآمد غیرفعال در سپرده خود کسب می کنند.

 

یکی از نخستین صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز کـه چنین سیستمی را معرفی کرد، سیستم معاملاتی مبتنی بر اتریوم بنکر Bancor بود اما پس از محبوبیت یونی‌سواپ Uniswap دراین فضا بـه‌طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار گرفت.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه ارز کارادانو و سولانا | بررسی بهترین ارز کریپتو مخصوص سرمایه گذاری در روز

 

روش کار استخر نقدینگی چیست؟

برای استفاده از کاربردهای استخر نقدینگی می توانید توکن خودرا وارد استخر نقدینگی کنید و بـه‌ ازای انجام معاملات کارمزد دریافت کنید. از طرفی علاوه بر این می‌‌توانید با انجام معامله در استخرهای نقدینگی، توکن‌هاي‌ مختلف رابا هم معامله کنید.

 

برای انجام فعالیت و یا معامله در فضای استخر نقدینگی نیازی بـه استفاده از واسطه یا شخص سومی وجود ندارد زیرا با روشی مطمئن و امن از طریق قراردادهای هوشمند کل پروسه معاملاتی شـما در استخر نقدینگی انجام می گیرد. بـه همین دلیل برای تعداد زیادی از کاربران استفاده از استخر نقدینگی جذابیت خاص خودرا دارد.

 

کاربرد استخرهای نقدینگی

در استخر نقدینگی بدون نیاز بـه‌ واسطه تنها با استفاده از سیستم قراردادهای هوشمند می توانید توکن‌هاي‌ خودرا دراین استخر قرار دهید ودر ازای قرار دادن توکن در استخر نقدینگی کارمزد معاملات را دریافت کنید و یا مستقیم بـه معامله توکن‌هاي‌ خود بپردازید. در حقیقت وظیفه استخر نقدینگی، تامین سرمایه و دارایی لازم برای صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز اسـت.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

استخرهای نقدینگی کـه در آن‌ها حاکمیت بیش از حد متمرکز اسـت، فضایی برای رفتارهای ویرانگر ایجاد میکند زیرا یک توسعه‌دهنده میتواند تصمیم بگیرد کـه نظارت دارایی موجود در استخر را در دست بگیرد. استخرهای نقدینگی می توانند بـه عنوان ابزار کمکی در حکمرانی عمل کنند.

 

تجمیع وجوه سپرده در استخر میتواند بـه عنوان جایگزینی برای توکن‌هاي‌ رای‌دهی دریک پروتکل عمل کند. ارائه‌دهندگان نقدینگی میتوانند با کسب توکن‌هاي‌ حاکمیتی بومی پلتفرم و استفاده ازآن‌ها برای شرکت در رای گیری، در تصمیم‌گیری پروتکلی کـه نقدینگی برای آن فراهم کرده‌اند، موثر باشند.

 

یکیدیگر از کاربردهای پیشرفته‌تر استخرهای نقدینگی ترنچینگ tranching اسـت. تعداد زیادی از پیاده‌سازی‌هاي‌ دیفای از مفهوم استخر نقدینگی برای ایمنی در برابر خطرات قرارداد هوشمند استفاده میکنند کـه شامل تقسیم‌بندی دارایی‌هاي‌ مالی بر اساس ریسک‌ها و بازدهی‌هاي‌ مرتبط با آن‌هاست. این مکانیسم بـه ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می‎دهد تا حد سود و ضرر را در پروفایل خود تنظیم کنند.

 

توکنیزاسیون چیست؟

و ضرب دارایی‎‌هاي‌ مصنوعی «synthetic assets» در بلاک چین بـه استخرهای نقدینگی متکی اسـت. مقداری وثیقه بـه یک استخر نقدینگی اضافه کنید، آنرا بـه یک اوراکل قابل‌اعتماد متصل کنید و یک توکن مصنوعی برای خود خواهید داشت کـه بـه هر دارایی کـه میخواهید متصل اسـت. این فرآیند پیچیده‌تر از این اسـت اما ایده آن بـه همین سادگی اسـت. بیمه روی شبکه یکیدیگر از بخش‌هاي‌ در حال گسترش دیفای اسـت. این بیمه در برابر ریسک قرارداد هوشمند اسـت.

 

بی‌آن‌بی BNB: بایننس کوین

ETH: اتریوم

دات DOT: پولکادات

آدا ADA: کاردانو

 

مشهور‌ترین صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز: یونی سواپ: Uniswap، وان اینچ ۱inch، مدکس MDEX، پنکیک سواپ PancakeSwap و مشهور‌ترین صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکزی کـه از استخر نقدینگی اتریوم استفاده می کنند، شامل صرافی‌هاي‌ زیر میشوند:

 

سوشی‌سواپ SushiSwap

کرو Curve

بلنسر Balancer

 

چگونه به یک استخر نقدینگی بپیوندیم؟

فرآیند دسترسی بـه استخرهای نقدینگی از پلتفرمی بـه پلتفرم دیگر کمی متفاوت اسـت. در حالی کـه عده اي از انها فنی‎تر هستند و بـه تخصص بیشتری نیاز دارند، برخی دیگر بسیار کاربرپسند شده‌‎اند. برای پیوستن بـه یک استخر نقدینگی، باید یک حساب کاربری در پلتفرم مورد نظر خود ایجاد کنید و با یک کیف پول با پشتیبانی قرارداد هوشمند مانند متاماسک متصل شوید.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

در مرحله بعد، باید یک جفت ارز و استخر نقدینگی را برای سپرده گذاری دارایی رمزنگاری خود انتخاب کنید. سپس، باید خاطرجمعی پیدا کنید کـه موجودی کافی برای هردو دارایی کـه می‎خواهید سپرده گذاری کنید را دارید. نقدینگی را بـه دو طرف معاملاتی اضافه می کنید در نهایت توکن‌هاي‌ ال‌پی خودرا دریافت می‎کنید.

 

استخرهای نقدینگی بسیاری وجوددارد کـه توسط صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز در شبکه‌هاي‌ مختلف بلاک چین فعال‌اند. نخستین پروتکل در استفاده از استخرهای نقدینگی بنکر بود کـه اساس رشد مفهوم استخر نقدینگی را پایه‌ریزی کرد. در زنجیره هوشمند بایننس، پنکیک‌سواپ PancakeSwap محبوب‌ترین اسـت، در حالی کـه در اتریوم، صرافی‌هاي‌ مختلف مانند سوشی‌سواپ SushiSwap، یونی‌سواپ Uniswap، بلنسر Balancer، کرو Curve و غیره اسـت.

 

چگونه به یک استخر نقدینگی بپیوندیم؟

هرکدام سهمی از بازار را در اختیار دارند. اتریوم بزرگ ترین پلتفرم قرارداد هوشمند با بیشترین تعداد برنامه‌هاي‌ غیرمتمرکز و بازار آن اف تی NFT اسـت. از آنجایی کـه مردم نیاز بـه تبدیل از کریپتو بـه فیات و بالعکس دارند محبوب‌ترین استخرهای نقدینگی متشکل از جفت‌هاي‌ رمزارز شامل استیبل‌کوین‌ها و اتریوم خواهد بود.

 

یکی از قدیمی ترین و مشهور‌ترین صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز، کـه پیشرو خدمات دیفای شناخته می شود، یونی‌سواپ اسـت. این صرافی نقش اصلی را در ایجاد محبوبیت مفهوم استخر نقدینگی ایفا کرد و باعث رواج استخرهای نقدینگی بـه عنوان ستون فقرات مالی غیرمتمرکز شد.

 

یونی‌سو‌اپ لیکوییدیتی پولز Uniswap Liquidity Pools در لیست رتبه‌بندی صرافی‌هاي‌ غیر‌متمرکز بر اساس حجم معاملات جایگاه نخست را دارد. یونی‌سواپ از توکن‌هاي‌ ERC-20 مبتنی بر اتریوم بـه عنوان توکن‌هاي‌ ارائه‌دهنده نقدینگی استفاده می کند. نسخه جدید یونی‌سواپ از توکن‌هاي‌ غیر قابل تعویض آن اف تی نیز بـه عنوان توکن‌هاي‌ ارائه‌دهنده نقدینگی پشتیبانی می کند.

 

چگونه به یک استخر نقدینگی بپیوندیم؟

از آنجایی کـه آن اف تی‌ها مقادیر جداگانه‌اي برای هر توکن منحصر بـه فرد دارند، یونی‌سواپ بـه ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می دهد محدوده قیمت برای هر دارایی‌ کریپتو انتخاب کنند. این محدوده قیمت سفارشی با یک آن اف تی‌ نشان داده میشود کـه در هر زمان میتوانید ازآن برای حذف نقدینگی خود استفاده کنید. این مکانیسم بـه عنوان «حکم درآمد هزینه» در پروتکل تعریف می شود.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

اگر قیمت ارز دیجیتال از محدوده قیمتی کـه مشخص کرده اید خارج شود، قرارداد هوشمند شـما را از استخر نقدینگی حذف میکند و ارز دیجیتال شـما رابا هر توکنی کـه هنوز در محدوده قیمتی شـما قرار دارد، می‌فروشد. بدین ترتیب بـه شـما امکان می دهد نقدینگی خودرا با شرایط بازار تنظیم کنید.

 

توکن یونی‌سواپ میتواند برای تامین نقدینگی در صرافی استفاده شود و همچنین بـه عنوان یک توکن حاکمیتی برای پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرد. یونی‌سواپ برای هر توکن سوآپ یک کارمزد ثابت ۰.۳ درصدی را دریافت می کند کـه این کارمزد بـه نسبت هر سرمایه‌گذار در استخر نقدینگی توزیع میشود. بسته بـه مجموعه‌اي کـه در آن سرمایه‌گذاری کرده اید و میزان تراکنش‌هاي‌ یونی‌سواپ، می توانید از ۲٪ تا ۵۰٪ سود سالانه از کارمزدهای ارائه‌دهنده نقدینگی کسب کنید.

 

آیا استخر نقدینگی سود دارد؟

کسب سود بـه قیمت دارایی در زمان فراهم کردن و برداشت، اندازه استخر و حجم معاملات بستگی دارد. فعالیت ترید می تواند قیمت و کمیت دارایی‌ها را در استخر تغییر دهد. سرمایه‌گذاران در نهایت، نسبت مختلفی از دارایی‌ها را در مقایسه با انچه کـه ابتدا واریز کرده‌اند، برداشت خواهند کرد. در اینجاست کـه حرکت بازار می تواند بـه نفع و یا ضرر شـما تمام شود.

 

از آنجا کـه لازم اسـت ارزشی معادل از دو دارایی را در استخر نقدینگی فراهم کنید، تغییرات بزرگ قیمت بین زمان عرضه و برداشت یک دارایی، می تواند منجر بـه ضرر شود. بنابر این سودی کـه سرمایه‌گذاران کسب می کنند، متغیر اسـت و بـه عوامل گفته شده بستگی خواهد داشت.

 

بررسی فواید و معایب

بـه هر کس اجازه میدهد تا بازدهی اي پی وای APY برای موجودی ارزهای دیجیتال خودرا فراهم کند و نقدینگی بیشتری ایجاد کند. بـه کمک صرافی‌ها، انجام معاملات را بر اساس قیمت‌هاي‌ لحظه‌اي بازار برای معامله‌گران راحت‌تر میکند. از قراردادهای هوشمند متن باز و قابل مشاهده برای عموم استفاده میکند کـه بـه التیام شفافیت در مورد ممیزی‌هاي‌ امنیتی کمک می کند

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

ارائه‌دهندگان نقدینگی ممکن اسـت با نوسان قیمت در طول مدت قفل کردن وجوه دریک استخر، ارزش واقعی سرمایه خودرا از دست بدهند.
مجموعه‌اي از سرمایه‌ها طبق معمول توسط یک فرد یا گروه کوچکی نظارت می شوند.

 

کـه تمرکززدایی واقعی نیست.تعداد زیادی از استخرهای نقدینگی بـه دلیل قراردادهای هوشمند ناامن بوده و از نقض‌هاي‌ امنیتی بزرگی رنج برده‌اند کـه منجر بـه زیان‌هاي‌ هنگفتی برای ارائه‌دهندگان نقدینگی شده اسـت.صرافی‌هاي‌ غیرمتمرکز، پلتفرم‌هاي‌ پیشرفته‌اي بر روی بلاک چین هستند کـه روش‌هاي‌ جای گزین برای مبادله ارزهای دیجیتال بـه سرمایه‌گذاران ارائه میدهند.

 

برای درک کامل اهمیت استخر نقدینگی ابتدا باید بـه روش‌هایي کـه این صرافی‌ها از طریق آن‌ها میتوانند معاملات را مدیریت کنند، نگاه کنیم. این روش‌ها بـه سه دسته تقسیم میشوند:

 

بیشتر بخوانید:  اگر با رمزارزها شرط بندی میکنید حتما بخوانید «نکات طلایی ترید و قمار»

 

دفتر سفارش زنجیره‌اي «On-chain order book»

دفتر سفارش خارج از «زنجیره Off-chain order book»

بازارساز خودکار «Automated Market Maker»

نقش بازارسازهای خودکار در استخر نقدینگی

 

بررسی بازارهای خودکار

بازارسازهای خودکار عامل اصلی در تغییر روش‌هاي‌ مرسوم برای تجارت و انجام معاملات در کریپتو بود. بازارساز خودکار جای گزین دفترچه سفارشات شد. تفاوت اساسی بین دفترهای سفارش و بازارسازان خودکار این اسـت کـه مورد دوم برای تسهیل معامله، استخرهای نقدینگی را جای گزین جفت‌هاي‌ معاملاتی میکند. اساسا، استخر نقدینگی بازاری را برای یک جفت دارایی خاص، مانند اتریوم و تتر ایجاد میکند.

معنی استخر نقدینگی در سرمایه گذاری (راهنمای بهترین سرمایه گذاری 2022)

معاملات بازارسازهای خودکار شامل هیچ طرف مقابلی نیست و کاربران، دارایی‌هاي‌ دیجیتال را بـه جای مبادله با سایر کاربران با استخر نقدینگی مبادله می کنند و خریدار وادار نیست برای خرید بـه فروشنده خاصی متکی باشد. مدل بازارساز خودکار بـه طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیری بهتری را برای تجارت جفت ارزها نسبت بـه صرافی‌ها مطابق با مدل دفترچه سفارش بوجود آورد.

 

بازارسازهای خودکار بـه طور کلی‌ راه‌حل‌هاي‌ همتا بـه قراردادی هستند کـه معاملات آن بین کاربران و یک قرارداد هوشمند انجام می شود. بازارسازهای خودکار یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز اسـت کـه برای تعیین قیمت و تامین نقدینگی از قراردادهای هوشمند بهره میبرد. در مدل بازارساز خودکار، ارزش توکن‌ها بر اساس الگوریتم، قیمت‌گذاری تعیین میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *