بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

رست بیلیارد یا همان چوب بیلیارد یکی از پرکاربردترین وسایل هاي‌ قابل استفاده دز این بازی می‌باشد در ادامه با بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای ان در برد بازی «+عکس» سایت برترین بت را دنبال کنید. 

 

رست بیلیارد چیست؟ 

فرض کنید در زمانی بـه بازی بیلیارد مشغول هستنید، چوب و دستتان باید برای زدن ضربه اي کوتاه یا بلند آماده باشد. دراین حالت برای ضربه زدن بـه توپ باید وسیله اي زیر چوب قرار بگیرد کـه بـه ان رست گفته می شود. البته چوب هاي‌ بلند را هم رست می‌گویند. چوب هاي‌ رست از نظر طولی متفاوت هستند و دارای انواع کوتاه و بلند می باشند. سر رست ها انواع مختلفی دارد.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

کـه هر کدام از ان ها در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بـه انواع ان میپردازیم. رست ضربدری، رست اسپایدر پایه کوتاه، رست اسپایدر طولی، رست اسپایدر پایه بلند و رست گردن قوئی از انواع ان اسـت.

 

جنس رست بیلیارد

رست ها از جنس چوب و فلز هستند. طول این چوب 120 سانتی متر و 2 متر میباشد. هر بازیکن باید بتواند در شرایط هاي‌ مختلف از بهترین سر رست و بهترین رست استفاده کند. جنس سر رست ها هم در دو مدل پلاستیکی و فلزی تولید می شوند. رست هاي‌ ضربدری بیش تری استفاده را در میان رست هاي‌ دیگر دارد. از رست اسپایدر هم برای حالت هاي‌ مختلف استفاده می کنند.

 

قیمت رست بیلیارد

قیمت رست بیلیارد متفاوت اسـت. با توجه بـه جنس و طول ان قیمت ان هم فرق می کند. قیمت یک چوب رست بـه طول 120 سانتی متر 420 هزار تومان می‌باشد. قیمت چوب رست دیگری کـه طول ان 200 سانتی متر اسـت 470 هزار تومان قیمت گذاری شده اسـت. قیمت چوب رست دیگری در یکی از آنلاین شاپ ها، 685 هزار تومان میباشد.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

برای خرید چوب رست می‌توان بـه صورت حضوری بـه فروشگاه هاي‌ لوازم ورزشی مراجعه کرد و این چوب را خریداری کرد. البته خرید ان برای افرادی کـه علاقه اي بـه تلف وقت ندارند بـه صورت غیر حضوری نیز امکان‌پذیر اسـت. دراین شرایط در ابتدا باید سایتی مطمعن را پیدا کرده و پس از انتخاب محصول، سفارش خودرا ثبت کنید. البته تعداد زیادی از آنلاین شاپ ها غیرقابل معتبر هستند.

 

و پس از ثبت سفارش دیگر پاسخ گو نخواهند بود. برخی دیگر هم درصورت ارسال محصول، چوب کم کیفیتی را ارسال می کنند. پس ابتدا از مطمعمن بودن پیج مورد نظر مطمعن شوید. برای میز هاي‌ اسنوکر بـه دلیل طول زیاد میز، علاوه بر چوب رست باید از چوب هاي‌ بلند نیز استفاده شود. رست ها و سر رست ها از لوازم مهم در بازی بیلیارد هستند کـه حمتما در بازی هاي‌ بیلیارد از ان ها استفاده می شود ودر هنگام خرید بازی بیلیارد باید لوازم ان را نیز تهیه کرد.

 

برای بازی بیلیارد چه چیزهایی نیاز داریم ؟‌

 

چوب

دراین بازی از چوب بازی برای ضربه بـه cue ball یا همان توپ سفید استفاده میشود. این چوب در حالت استاندارد ۵۸ اینچ «معادل یک و نیم متر» طول و بین ۵۰۰ تا ۶۱۰ گرم وزن دارد. چوب بیلیارد اکثرا از جنس چوب اسـت، ولی مدل‌هاي‌ آلمینیومی، کربن و فایبرگلاسی ان نیز وجوددارد. چوب حالتی مخروطی دارد کـه اکثرا نوک ان از جنس چرم یا فوم اسـت.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

شار‌ها

در ایت بال امریکایی سه نوع شار وجوددارد کـه بـه دو دسته تک رنگ و دو رنگ و ایت بال تقسیم میشود. از شار شماره یک تا هفت تک رنگ، هشت ایت بال و از نه تا پانرده متعلق بـه دو رنک اسـت. قطر این توپ‌ها حدود ۶۲ میلی متر و وزن ان‌ها بین ۲۱۰ الی ۲۲۰ گرم اسـت.

گچ

نوک چوب بیلیارد کـه قبلا اشاره کردیم از جنس فوم یا چرم اسـت. این دو ماده اصطکاک کافی برای انتقال نیرو بـه توپ سفید را ندارند. برای رفع این مشکل از وسیله‌اي بـه نام گچ «chalk» کـه باعث افزایش اصطکاک نوک‌ چوب ودر نتیجه انتقال نیرو بـه توپ سفید می گردد. جنس گچ از پودر نرمی کـه تالک نام دارد، پدید می آید.

 

مثلث

مثلث «rack» وسیله‌اي اسـت کـه از ان برای چیدمان توپ‌ها استفاده می شود. این وسیله باعث می شود کـه توپ‌ها بـه صورت کاملا مثلثی و بـه هم چسبیده روی میز قرار گیرند. اگر در ابتدای توپ‌ها بـه صورت کامل بهم چسبیده نباشند نیرویی کـه توپ سفید بـه همه ی‌ي توپ‌ها باید وارد شود کـه ان‌ها بـه صورت کامل پخش شوند انجام نمیشود.

 

رست ها در بازی اسنوکر

بیلیارد و اسنوکر از جمله بازی‌هایي هستند کـه اجرای آن ها بدون تجهیزات ممکن نیست. علاوه بر توپ‌ها، میزی مخصوص و یک چوب، لوازم دیگری هم در معرض بازیکن‌ها قرار دارد تا بازی سریع‌تر و راحت‌تری را تجربه کنند. برای هر بازیکنی این احتمال وجوددارد کـه بـه لوازم مختلفی در طول بازی نیاز پیدا کند. از همین رو، آشنایی هر بازیکن با تجهیزات موجود در بازی بیلیارد و اسنوکر اهمیت فراوانی دارد. در ادامه‌ي مقاله تعداد زیادی از اصطلاحات بازی بیلیارد را کـه مربوط بـه تجهیزات اسـت، معرفی خواهیم کرد.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

هر بازیکنی نیاز بـه یک چوب برای بازی دارد. بازیکنان با استفاده از چوب و ضربه زدن بـه یک توپ بازی را شروع میکنند و ادامه میدهند. هر چوب از قسمت‌هاي‌ مختلفی تشکیل شده اسـت و تجهیزات زیادی برای نظارت و دسترسی بهتر چوب بـه نقاط دورتر وجود دارند کـه در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

بررسی انواع چوب های رست در بازی بیلیارد

رست «Rest» ابزاری اسـت کـه برای دسترسی چوب بیلیارد بـه نقاط دورتر میز بـه ان احتیاج دارید. چوب بر روی رست قرار میگیرد و بازیکن بـه کمک ان میتواند بـه توپی کـه در فاصله‌اي دور‌تر از معرض اوست، ضربه بزند. رست‌ها اشکال، اندازه و انواع مختلفی دارند.

 

 

 

اسپایدر رست «Spider Rest»

نوعی از رست اسـت کـه علاوه بر طول، بر ارتفاع چوب نیز می‌افزاید تا درصورت چسبیده بودن دو توپ، بازیکن توانایی ضربه زدن بـه یکی از ان‌ها را داشته باشد.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

نوک چوب «Tip»

همانطور کـه از عنوان مشخص اسـت، تیپ «Tip» واژه‌اي بـه معنای نوک چوب اسـت. تفاوت اساسی بین چوب‌هاي‌ بیلیارد و اسنوکر در همین قسمت دیده می شود. بـه علت حجم بیشتر توپ‌ها در بازی بیلیارد، چوب‌هاي‌ این بازی، تیپی بزرگ تر از تیپ چوب اسنوکر دارند.

 

اکستنشن «Extension»

در اصطلاحات اسنوکر و بیلیارد، اکستنشن قطعه‌اي اسـت کـه با پیچ شدن بـه انتهای چوب، طول ان را افزایش میدهد. بـه این ترتیب، بازیکن توانایی دسترسی بـه فواصل دورتری از میز را پیدا میکند.

 

گچ بیلیارد و اسنوکر «Chalk»

گچ بیلیارد و اسنوکر بـه نوک چوب «Tip» ساییده می شود تا در هنگام ضربه زدن بـه توپ بیلیارد، دچار لغزش نشود.

 

توپ بیلیارد و اسنوکر «Ball»

برای اجرای هر نوعی از بازی بیلیارد و اسنوکر بـه توپ‌ها احتیاج دارید. توپ‌هاي‌ بیلیارد تعدادی کمتر از توپ‌هاي‌ اسنوکر دارند. رنگ و تنوع زیادی در توپ‌هاي‌ مربوط بـه هردو بازی دیده میشود کـه در ادامه‌ي مقاله بـه ان‌ها خواهیم پرداخت.

 

توپ‌های سالید یا تک‌رنگ «Solid Balls»

این مورد از اصطلاحات بیلیارد، مربوط بـه توپ‌هایي از بازی اسـت کـه رنگ‌هاي‌ مختلف و عددی بین یک تا هشت دارند.توپ دو رنگ یا نواردار، جزء اصطلاحات بیلیارد اسـت و بـه توپ‌هایي از بازی مربوط می شود کـه باوجود رنگ‌هاي‌ متنوع، در داشتن دو نوار سفیدرنگ تفاهم دارند. بر روی توپ‌هاي‌ نوار‌دار در بازی بیلیارد عددی بین نه تا پانزده نوشته شده اسـت.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

مهم ترین توپ بازی، کیوبال «Cue Ball» یا توپ سفید اسـت. بازیکنان با ضربه زدن بـه این توپ بازی را انجام می دهند.شار اصطلاحی رایج در ایران و بـه معنی «گوی» اسـت کـه از زبان روسی قرض گرفته‌ایم. از این لغت بـه عنوان معادلی برای واژه‌ي «توپ» استفاده میشود.

 

توپ هدف «Object Ball»

در اصطلاحات اسنوکر و بیلیارد، توپ هدف «Object Ball» همانطور کـه از نامش پیداست بـه توپی گفته میشود کـه بازیکن قصد دارد با حرکت دادن کیوبال بـه ان ضربه وارد کند.برای اطلاعات بیشتر درباره‌ي تفاوت توپ‌ها این مقاله را بخوانید: آشنایی با انواع توپ بیلیارد و اسنوکر

 

خاندان‌هاي‌ سلطنتی فرانسوی در فضایی باز و پوشیده از چمن، بازی‌هایي شبیه بـه بیلیارد و اسنوکر امروزی را انجام می‌دادند؛ ولی رفته‌رفته میز‌هایي با روکشی سبزرنگ «کـه تداعی‌گر فضای سبز پیشین بود» بـه وجود آمد و جای گزین زمین‌هاي‌ بازی شد. میزهای اسنوکر و بیلیارد تفاوت‌هاي‌ زیادی در اندازه دارند کـه پیش از این پاراگراف درباره‌ي انها صحبت کردیم. حال زمان ان رسیده اسـت کـه بـه اصطلاحات مربوط بـه قسمت‌هاي‌ مختلف یک میز بیلیارد و اسنوکر بپردازیم.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

 

پارچه «Cloth»

سطح میز بیلیارد و اسنوکر را پارچه‌اي از جنس پشم و ماهوت می‌پوشاند کـه رنگ‌هایي متفاوت دارد؛ اما بیشتر بـه رنگ سبز دیده می شود؛ چرا کـه خطای دید را کاهش می دهد.با دست کشیدن بر روی سطح میز بیلیارد و اسنوکر متوجه بافت و پرز«Nap» پارچه‌‌ها خواهید شد کـه در جهتی مشخص «بـه سمت توپ مشکی» میخوابند.

 

اکثر میز‌هاي‌ بیلیارد و تمامی میز‌‌هاي‌ اسنوکر دارای یک خط افقی در 1/5 پایینی خود هستند کـه خط افقی «Baulk» نام دارد.محیطی از سطح یک میز بازی کـه برای کاشتن کیوبال و شروع مجدد استفاده می شود. اسم این قسمت متناسب با شکل ظاهریش اسـت کـه شبیه حرف D در الفبای انگلیسی‌ست.

 

بـه لبه‌هاي‌ میز بیلیارد و اسنوکر کـه طبق معمول جنسی از پلاستیک دارند، باند «Cushion» گفته میشود. کیفیت یک میز تا حد زیادی بـه سلامت باند‌ها بستگی دارد.هر میز بیلیارد و اسنوکر دارای شش سوراخ «Pocket» اسـت. این شش سوراخ کـه با همان نام پاکت هم بـه کار میرود، بـه دو قسمت کلی تقسیم می‌‌شود:

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

 سوراخ‌هاي‌ گوشه‌ي میز «Corner Pockets»:

تعداد انها چهار شماره اسـت ودر رئوس میز دیده می شوند.

 سوراخ‌هاي‌ کناری میز «Side Pockets»:

تعداد انها دو شماره اسـت ودر میانه اضلاع طولی میز قراردارند.

 

مثلث در بازی بیلیارد چیست ؟‌

شیء پلاستیکی و مثلث‌شکلی اسـت کـه شارها پیش از شروع بازی درون ان قرار می گیرند. بـه علت مثلثی‌شکل بودنشان با عنوان ترای‌انگل «Triangle» نیز شناخته می شوند.برنده شدن در بازی بیلیارد یا اسنوکر نیازمند مهارتی اسـت کـه بـه مرور زمان و با تجربه بـه دست می آید. چگونگی ایستادن یا ضربه زدن بـه توپ‌ها اصطلاحات تازه‌اي بـه فهرست اصطلاحات بیلیارد و اسنوکر اضافه می کند کـه هر بازیکنی موظف بـه فراگرفتن ان‌ها اسـت.

 

بازی بیلیارد و اسنوکر تنها بـه یک کلمه خلاصه می شود و ان کلمه «ضربه زدن» اسـت. نقاط مختلف یک توپ در اثر ضربه خوردن، تاثیرات بسیار متفاوتی بر جریان یک بازی می گذراند و از این جهت، انتخاب درست و فراگرفتن اصطلاحات بیلیارد و اسنوکر درباره‌ي ضربات برای هر بازیکنی واجب اسـت.

بررسی انواع چوب رست بیلیارد و کاربردهای آن در برد بازی (+عکس)

 

ورود. به سایت معتبر بازی بیلیارد 

طبق بررسی هایي کـه داشتیم بهترین سایت بازی بیلیارد را برای شـما در لینک سبز رنگ پایین. صفحه قرار دادیم شـما دراین سایت می‌توانید سود بسیار خوبی ببرید پس همین هم اکنون کلیک کنید . 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *