مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

دستشویی رفتن شاید بـه فکر کمتر کسی برسد کـه برای هرکسی سخت باشد اما جالبه بدونید برای فضانوردان این موضوع یک چالش اسـت در ادامه با مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان «+عکس» سایت برترین بت را دنبال کنید. 

 

فضانوردان در فضا چگونه دستشویی میرن؟ 

آلن شپرد اولین فضانورد کشور آمریکا پرواز تاریخی خودرا درسال 1961 در ناو مرکوری “فریدوم-7” انجام داد. این سفر تنها حدود 15 دقیقه بـه طول انجامید، اما برای آماده‌سازی و رفع مشکلات فنی سفینه‌اش او وادار شد 5 ساعت در سفینه منتظر پرتاب بماند.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

اگرچه او بسیار صبور بودو پوشک پنبه‌اي خاصی با قدرت جذب بالا هم پیش‌بینی شده بود اما سرانجام مرکز هدایت پرواز صدای شپرد را شنیدند کـه می گفت: “بچه ها، من باید خودم را تمیزکنم!” اما کاری نمی‌شد برای او انجام داد.

 

در مراحل بعد و زمانی کـه پروازهای فضایی هنوز طولانی نشده بود کارشناسان وسیله‌اي ابداع کردند کـه شامل لوله لاستیکی، یک شیر، یک گیره و یک کیسه برای جمع‌آوری ادرار میشد. البته این ابداع کاملا فضانوردان را راضی نمیکرد زیرا گاهی اوقات نشتی داشت.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

ایده های ناسا در مورد دستشویی رفتن فضانوردان

در ماموریت جمینی در دهه 1960 از پوشک‌هایي استفاده شد کـه بـه سادگی بسته ‌بندی میشد و فضانورد بعد از “پایان کار” آن ها را در کیسه‌هاي‌ مخصوص بسته ‌بندی و بـه بیرون پرتاب میکردند. از آنجایی کـه این وظیفه ناخوشایند بود.

 

و بـه زمان نیاز داشت بازهم فضانوردان سعی میکردند قبل از سفر از غذاهایی استفاده کنند کـه آن ها را در جریان پرواز فضایی کمتر وادار بـه این بسته ‌بندی بکند! ضمن آنکه این بستبندی همیشه موفقیت آمیز نبود و امکان داشت بخشی ار ادرار یا مدفوع رها شود و فضانورد متوجه نباشد.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

آیا فضانوردان از پوشک استفاده میکند ؟

ناسا برای فضانوردان “آپولو” از روشی بـه اسم “سیستم مهار دفع مدفوع” استفاده کرد، زیرا امکان بیرون انداختن کیسه‌ها بـه خارج از سفینه فضایی غیرممکن بود کـه شامل یک “جفت شورت با لایه‌هاي‌ مواد جذب” می ‌شد. چیزی شبیه بـه شلوار شرکت‌کنندگان در مسابقات دوچرخه‌سواری با درجه جذب بالای ادرار کـه خیال فضانوردان را برای مشکل ادرار در هنگام پرتاب ودر فضا آسان کرد .

 


بیشتر بخوانید: مدلینگ معروفی که با فروش باد معده اش میلیونر شد!! «+عکس» 


 

و اما در هرحال برای مدفوع و بستبندی این “پوشک” همان‌ گونه مشکل وجود داشت. در جریان ماموریت آپولو 10 درسال 1969 مرکز هدایت پرواز صدای فریاد توماس استفورد را شنید کـه می گفت:

 

“یک دستمال بـه من بدهید. یک تکه مدفوع در سفینه هوا شنا میکند. جان یانگ اینکار تو نیست؟” و بعد صدای یانگ را کـه پاسخ داد: “نه من اینکار را نکردم این چیز مال من نیست!”.

 

جالب اسـت بدانید کـه در اولین سفرهایی کـه بـه فضا انجام می‌شده بـه علت این کـه سفرها کوتاه بوده از نوعی پوشک پنبه اي استفاده میکردند کـه قدرت جذب بسیار بالایی داشته و هم چنین ساده عوض می‌شده.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

ولی استفاده از این نوع پوشک ها برای فضانوردان بـه حدی سخت بوده کـه انها وادار بودند این پوشک را در پلاستیک هاي‌ مخصوصی ب سته بندی کنند ودر فضا رها کنند.

 

استفاده و رها کردن این پوشک ها برای فضانوردان زیاد خوشایند نبوده، چرا کـه گاها پیش می آمده کـه از ان پوشک ها و پلاستیک ها فضولات و ادرار بیرون می‌زده، و این در حالی بود کـه فرد متوجه ان نمی‌شد.

 

فضانوردان کجا دستشویی میکنند‌؟

بعد از مدتی ناسا برای دستشویی رفتن فضانوردان پوشک هایي تولید کرد کـه از یک جفت شرت با لایه هاي‌ ضخیم و بسیار جاذب تشکیل شده بود. این نوع پوشک ها برای دستشویی رفتن فضانوردان بهتر بود چرا کـه دیگر خیلی کم پیش می آمد کـه چیزی از ان بیرون بزند، ولی کماکان جمع کردن و بسته بندی این شورت ها خیلی سخت بودو برای بیرون نزدن مدفوع هنوز با مشکل روبه رو بودند کـه چگونه این مواد از این شرت ها هنگام بسته بندی بیرون نزد.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

توالت های مخصوص فضا نوردان

بعد از گذشت چند دهه و عبور از دهه 1960 شاتل فضایی بـه دستشویی 50 هزار دلاری مجهز شد کـه بـه ان سیستم گرد آوری آشغال هم گفته می ‌شد. البته دستشویی رفتن فضانوردان و استفاده از این دستشويي ها کار چندان ساده اي هم نبوده اسـت بـه طوری کـه این دستشویی ها برای ادرار شلنگ مخصوص بـه خودرا دارد کـه با مکش این ادرار را جمع می کند.

 

اما برای مدفوع، فضانوردان باید روی صندلی کـه یک چهارم دستشويي هاي‌ زمینی اسـت بنشینند کـه سوراخ ان قطر کمی دارد، در حدی کـه باید برای انجام دادن اجابت مزاج و استفاده از دستشویی دراین دستشويي ها روی زمین آموزش ببینند.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

یکی از فضانوردان بـه اسم توماس میگوید کـه بعضا در تمرینات دستشویی رفتن فضانوردان در روی زمین، برای نشانه گیری دقیق از دوربین در زیر این دستشویی ها استفاده می شود.

 

خوشبختانه در فضا در هنگام دستشویی رفتن فضانوردان لوله ها نمی گیرند و چاه دستشویی ها پر نمیشود لذا بـه لوله بازکنی نیاز ندارند ولی در روی زمین بیشتر مردم با این مشکل مواجه هستند و روزانه عده زیادی در شهر های مختلف، با این مشکل مواجه می شوند. برچسب بـه عنوان مرجع انلاین خدمات لوله بازکنی در شمال تهران، جنوب، شرق و غرب تهران، بـه صورت شبانه روزی و فوری نیروهای خودرا بـه محل اعزام می کند.

 

انواع توالت ها برای فضانوردان در فضا

بعد از گذشت مدتی از دهه 1960 میلادی اولین دستشويي توسط روسی ها برای دستشویی رفتن فضانوردان ساخته شدپگی ویتسون رئیس سابق ایستگاه فضانوردی ISS کسی اسـت کـه 665 روز از عمر خودرا در فضا زندگی کرده اسـت.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

او وقتی از لحظاتی کـه در فضا بوده حرف می زند، خیلی خرسند میشود و میگوید کـه خیلی شگفت انگیز اسـت کـه بخشی از تیم تحقیقاتی باشی ودر فضا کاوش کنی اما بخاطر این کـه دستشویی رفتن فضانوردان در فضا واقعا کار ساده اي نیست، حاضر نیست کـه بـه فضا بر گردد.

 

او در پاسخ بـه این سوال کـه فضانوردان چگونه دستشویی می کنند؟ میگوید ساکنین ایستگاه فضایی هنگام دستشویی رفتن وادار هستند کـه با دستگاه مکنده مدفوع خودرا در پلاستیک جمع کنند. ولی سخت ترین مرحله دستشویی رفتن فضانوردان برای زمانی اسـت کـه فن مکنده بـه خوبی کار نمی کند و مواد تهوع آور در فضا شناور می شوند و فرد باید دستکش پوشیده و خود آن ها را در پلاستیک جمع کند.

 

مشکلات عجیب و غریب فضانوردان در فضا

جالب اسـت بدانید کـه هنگام دستشویی رفتن فضانوردان ادرار و یا عرق فضانوردان دور ریخته نمی شود، بلکه گرد آوری میشوند و بعد از 8 روز تصفیه دوباره ادرار آن ها بـه آب تمیز و زلال و قابل نوشیدن تبدیل شده ودر معرض فضانوردان قرار میگیرد کـه برای نوشیدن و پخت و پز از ان استفاده می کنند!

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

ولی فضانوردان بعد از دستشویی رفتن در فضا، مدفوع را در ظرف هاي‌ بزرگ تر بـه صورت نوبتی جمع میکنند و بعد از مدتی بـه سمت زمین رها میکنند تا زمانی کـه این جعبه ها بـه جو زمین میرسند و مانند دیگر آشغال ها بسوزند و از بین بروند.

یکی از دو دستشویی چند میلیون دلاری ایستگاه بین‌ المللی فضایی بـه دلیل خرابی پمپ‌هاي‌ فاضلاب ان دقیقاً در حین یک عملیات رباتیک پیچیده خراب و غیرقابل استفاده شد.

 

مرکز بازرسی مأموریت‌هاي‌ ایستگاه بین‌ المللی هم بـه فضانوردان توصیه کرد کـه تابلوی خرابی دستشویی را در مقابل ان قرار دهند و همه ی برای رفتن بـه تنها دستشویی سالم ایستگاه وارد صف بشوند.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

گرون ترین دستشویی ها در فضا

7 فضانورد تازه وارد اندیور وادار شدند از دستشویی‌هاي‌ شاتل خود استفاده کنند. البته مسئولین توصیه کرده‌اند کـه حداقل چهار نفر از این فضانوردان از دستشویی‌ها ایستگاه استفاده کنند چون شاتل اندیور تا زمانی کـه بـه بدنه ایستگاه متصل اسـت نمیتواند مخازن فاضلاب خودرا تخلیه کند.

مشکلات جالب دستشویی رفتن در فضا برای فضانوردان (+عکس)

احتمال می رود کـه این گرفتگی بـه دلیل بالا بودن تعداد دفعات استفاده بوده چرا کـه هم‌اکنون 13 نفر بـه طور هم زمان در ایستگاه ساکن هستند. تا بـه حال این تعداد انسان بایکدیگر در فضا حاضر نبوده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *